Lidia Vianu
The AfterMode

Please click on the link below and choose "Save file" to download the book in .pdf format



Lidia Vianu
The AfterMode


Half a Century of English Fiction

 

Literature began with a Story and a sigh.
When it turned into a game, Criticism was born.
When it was ready for the Word to replace the Story, James Joyce was born.

Today is the AfterMode. And what happens today, in the AfterMode, is what writers have managed to hold on to after the Joyce Flood.

Lidia Vianu’s book addresses young and old students of present day literature. It examines the survival of the story in English fiction today. The games with the narrative proper and with its traditional tools are many and diverse.

The novelists this book focuses on are the following: Peter Ackroyd, Martin Amis, Julian Barnes, Malcolm Bradbury, A.S. Byatt, Angela Carter, Tracy Chevalier, Jonathan Coe, Helen Fielding, Laura Hird, Kazuo Ishiguro, Hanif Kureishi, Doris Lessing, David Lodge, Ian McEwan, Timothy Mo, Salman Rushdie, Graham Swift, Rose Tremain, and Jeanette Winterson.

They are all indebted to the master-player: his Finnegans Wake has already been scrutinized by Contemporary Literature Press in three Lexicons so far – Romanian, German and Scandinavian.

The AfterMode has one aim alone: to analyse the story with simple tools. It avoids the ready-made coinages of 2012 critical jargon. It is written in “demotic” English. The point it is trying to make is that, while Joyce and Eliot and Ezra Pound could afford games with the Word, the literary critic needs to respect his reader’s language and understanding.

 

1 February 2012

C. George Sandulescu

 

(Romanian follows below)


Please click on the link below and choose "Save file" to download the book in .pdf format

Lidia Vianu: The AfterMode

 

Back to Literature Studies

 


 

Literatura a început cu o Poveste și un oftat.
Atunci când ea a devenit joc, s-a născut critica literară.
Când Vorba a luat locul Poveștii, s-a născut Joyce.

Acest AfterMode al scrisului din ziua de azi este colacul de care au izbutit scriitorii să se agațe după Potopul numit Joyce.

Cartea Lidiei Vianu se adresează tuturor celor ce vor să înțeleagă literatura contemporană. Autoarea urmărește soarta Poveștii în romanul englez de azi. Jocul cu narațiunea, cu uneltele ei tradiționale, are atâtea chipuri câți scriitori există. Volumul de față alege pentru analiză următorii romancieri (în ordine alfabetică): Peter Ackroyd, Martin Amis, Julian Barnes, Malcolm Bradbury, A.S. Byatt, Angela Carter, Tracy Chevalier, Jonathan Coe, Helen Fielding, Laura Hird, Kazuo Ishiguro, Hanif Kureishi, Doris Lessing, David Lodge, Ian McEwan, Timothy Mo, Salman Rushdie, Graham Swift, Rose Tremain și Jeanette Winterson.

Aceștia sunt cu toții ucenicii-vrăjitori ai lui James Joyce. Contemporary Literature Press s-a ocupat pe larg de Finnegans Wake în trei Lexicoane – german, român și scandinav (seria continuă).

The AfterMode urmărește un singur lucru, de fapt: să analizeze povestirea cu unelte ușor de mânuit. Autoarea ocolește cu bună știință limbajul critic al anului 2012. Joyce, Eliot și Ezra Pound erau îndreptățiți să cultive jocul cu vorbe, așa cum sunt îndreptățiți să jongleze cu povestirea scriitorii de azi. Materia primă a scriitorului sunt Povestea și Cuvântul. Ideea pe care se bazează volumul de față este aceea că un critic literar, pe de altă parte, are o obligație față de limbaj. Obiectul muncii lui este în final să explice celor care îl citesc Jocul Autorului.

 

1 februarie 2012

C. George Sandulescu

 


Please click on the link below and choose "Save file" to download the book in .pdf format

Lidia Vianu: The AfterMode

 

Back to Literature Studies